Reacties

Beste Bart,
 
Via een collega van het Cals College in IJsselstein heeft mijn team jouw les over groepsdrugs gekregen. We waren al met dit onderwerp bezig en hadden als mentoren het In Charge programma van de Jellinek met bijbehorende lessen. Wat een suffe lessen in vergelijk met jouw opzet.
 
De voorbespreking is erg leerzaam met steeds de toelichtingen via de fragmenten.
De documentaire maakte indruk! Leerlingen moeten bij het kijken echt gedacht hebben: dit kan er dus gebeuren. Het spreekt aan, is helemaal van nu en de uit het leven gegrepen verhalen van o.a. Lars en de moeder…………..
 
Zelf had ik een pittige examenklas Economie en Ondernemen. Deze leerlingen zijn slecht te motiveren en denken alles wel te weten op dit gebied. Uit voorzorg had ik alle telefoons ingenomen, zodat de aandacht er vol bij was. Ik kan je verzekeren, die was er! Je kon een speld horen vallen tijdens de docu. Voor de ja/nee en true/false en stellingen had ik vooraf rode en groene kaartjes gemaakt die ze op konden steken.
 
Er kwamen mooie gesprekken en open verhalen. De vraag Is Lars slachtoffer of dader?  heb ik ze meegegeven als overdenking.
 
Voor de nabespreking had ik geen tijd meer. Ook niet alle klassen hebben de les kunnen doen, vanwege de plotselinge lockdown. Sommige groepen zouden ‘m op woensdag doen. Maar van de collega’s die het wel behandeld hebben kreeg ik goede berichten.
 
Ik hoop dat de link nog even openblijft, zodat we de klassen die deze les nog niet gedaan hebben na de lockdown alsnog de mogelijkheid kunnen geven om er mee aan de slag te gaan.
 
Ik was in ieder geval opgelucht dat er nu eindelijk eens een moderne, actieve, indrukwekkende les over dit onderwerp was. Eentje die past bij de belevingswereld van onze leerlingen.
 
Dank jullie wel!
 
Met vriendelijke groet,
Pauline
Ik heb de les vorige week ook met mijn eigen mentor groep gedaan. Dat waren Zorg en Welzijn leerlingen. Ik heb er 1 gebruiker tussen zitten. Die was een en al aandacht. Alle andere leerlingen trouwens ook.
 
Een meisje bleef na de les en vertelde dat haar moeder in een afkick kliniek had gezeten. 
De betreffende jongen gaf aan dat hij nooit fout spul zou gaan gebruiken en ik hoop dat hij denkt: helemaal kappen. Ik ga hierover nog wel met hem in gesprek.
 
De docu maakte enorm veel indruk. Die moeder, wat vertelt zij dat goed en treffend.
Ook hier weer: twee mooie lesuren gehad.
Ik lobby om dit pakket volgend jaar weer te bestellen.

Groetjes!
P

 

Hoi Bart,

Inmiddels ben ik met de kader en tl leerlingen bezig met jouw programma. Wat zit het goed in elkaar en wat sluit dit goed aan bij de wereld van deze leerlingen!

In het voorbereidende programma is veel ruimte voor ervaringen, discussie en meningsvorming. Leerlingen worden uitgenodigd om na te denken en komen niet weg met een stoere opmerking. Must is wel dat je de leerlingen kent zodat je weet hoever je door kunt vragen en wie je uit moet nodigen om te praten.

Het animatie filmpje van de nugget is een mooie afsluiter. Lokaal donker en focus op het vervormende kuikentje. Mooi.

De documentaire vind ik heftig, maar het klopt bij het onderwerp. Heel sterk de man die een vrouw dood heeft gereden en de moeder die haar dochter verloren heeft. Door het gebruik van korte flits-filmpjes tussendoor blijven leerlingen alert en geeft je ze af en toe lucht. Leerlingen kader die 40 minuten gefocust zijn op een film is erg bijzonder! Een hele mooie ervaring. Leerlingen geven ook letterlijk terug dat ze het erg leuk vinden om zo een onderwerp te behandelen.

Volgende week ga ik de nabesprekingen doen met de groepen, gaat vast goed komen!

 

Note: leerlingen herkennen je van het programma wat je op school gedaan hebt in de aula. Dat alleen al is een groot compliment, ze hebben het onthouden!!

Met vriendelijke groet,
Alice 
Docent Maatschappijleer en Maatschappijkunde