Reacties
Groetjes!
P
Hoi Bart,
Inmiddels ben ik met de kader en tl leerlingen bezig met jouw programma. Wat zit het goed in elkaar en wat sluit dit goed aan bij de wereld van deze leerlingen!
In het voorbereidende programma is veel ruimte voor ervaringen, discussie en meningsvorming. Leerlingen worden uitgenodigd om na te denken en komen niet weg met een stoere opmerking. Must is wel dat je de leerlingen kent zodat je weet hoever je door kunt vragen en wie je uit moet nodigen om te praten.
Het animatie filmpje van de nugget is een mooie afsluiter. Lokaal donker en focus op het vervormende kuikentje. Mooi.
De documentaire vind ik heftig, maar het klopt bij het onderwerp. Heel sterk de man die een vrouw dood heeft gereden en de moeder die haar dochter verloren heeft. Door het gebruik van korte flits-filmpjes tussendoor blijven leerlingen alert en geeft je ze af en toe lucht. Leerlingen kader die 40 minuten gefocust zijn op een film is erg bijzonder! Een hele mooie ervaring. Leerlingen geven ook letterlijk terug dat ze het erg leuk vinden om zo een onderwerp te behandelen.
Volgende week ga ik de nabesprekingen doen met de groepen, gaat vast goed komen!
Note: leerlingen herkennen je van het programma wat je op school gedaan hebt in de aula. Dat alleen al is een groot compliment, ze hebben het onthouden!!
Met vriendelijke groet,
Alice
Docent Maatschappijleer en Maatschappijkunde